Tuesday, October 16, 2007

Example

Hvad sssssssssssssskal vi egentlig med pooooooooooooooooooooooooooesien? Er den dyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyybt elitær? Eller er den tværtimod uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuultrademokratisk? I Norge og Sveeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerige bliver den moooooooooooooooooooooooodernistiske lyriiiiiiiiiiiiiiiiiiik for tiden både lemlææææææææææææææææææææææææstet og looooooooooooooovprist. I Daaaaaaaaaaaaaaanmark går det knap så hårrrrrrrrrrrrrrdt til, for her trives pluralismen. Men hvorfor er der iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiingen, der vil betale for en diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigtsamling?

2 comments:

Mariann said...

Diktets hemmelige uteliv
Aftenposten Aften 03.10.2007
LANDE FRANK
Seksjon: Oslopuls Del: 1 Side: 42
Klasse: Kultur og underholdning|Personalia
Emne: Litteratur


Det er lettere å snakke om en roman man har lest enn det er å si noe om et dikt. Kan dét være grunnen til at poesi er så lite synlig i media? FRANK LANDE

I media hører man ofte at poesi er smalt, utilgjengelig og at det nesten ikke er noen som leser det. Men det gis da ut diktbøker, og det skulle vel tilsi at det er noen som kjøper og leser dem?

- Jeg tror det finnes en veldig stor undergrunn av mennesker som leser dikt, sier Kristin Berget. - Min bok er allerede trykket i nytt opplag, men jeg har fortsatt ikke fått én eneste anmeldelse. Det er tydeligvis en stor forskjell mellom det som skjer i media og det som faktisk skjer ute blant folk.

- En ting jeg har lagt merke til er hvordan reklamebransjen stjeler fra poesi, både hva gjelder virkemidler og måten den forholder seg til seeren på, sier Tyra Teodora Tronstad og smiler lurt. - Noe som stiller denne forestillingen om at poesien ikke selger i et ganske merkelig lys.

Hva handler den om?

Tronstad synes det er sørgelig at dikt har fått rykte på seg for å være så lite tilgjengelig, og påpeker at ingen forholder seg til for eksempel billedkunst på den måten. Men hvorfor skrives det så mye om romaner i aviser og så lite om poesi? Er dikt for spesielt interesserte?

- Jeg tror ikke dikt er for spesielt interesserte i det hele tatt. Selvsagt finnes det en del lyrikk som krever en trent leser, men det gjelder innen alle kunstformer, sier Berget. - Det er nok likevel enklere å sitte på kafé med venner og snakke om en roman man har lest. For da kan man snakke om plottet. Men selv om diktet er vanskeligere å snakke om på denne måten, så har man likevel lest det. Alt i media går veldig fort, og jeg tror det er vanskelig for media å ta seg den tiden som dikt krever.

Er det dumt å spørre om hva en diktsamling handler om?

- Ja, jeg synes faktisk det, sier Berget. - Fordi det ligger et krav om en dramaturgi implisitt i det spørsmålet, og dét er noe en diktsamling ikke nødvendigvis har.

Andre former

Kanskje burde ikke dikt blitt sammenlignet med romaner i det hele tatt?

- Det som skjer nå, er at lyrikken får andre steder å være enn kun i forlagsbransjen. Som på nettet, som nok er et bedre sted for diktet enn det er for romanen, sier Tronstad.

- Jeg synes også det er viktig å tenke at poesiens plass kan være andre steder enn i en bok. For der skjer det jo veldig mye annet, slik som poesislam og poesifestivaler, sier Berget. Dette at det finnes mye lyrikk på nettet og ute blant folk, sier kanskje noe om at poesien er noe for seg selv, mener de to forfatterne.

- For hvor mange romanfestivaler finnes det rundt omkring? spør Berget, for å understreke forskjellen. - Ja, eller novellefestivaler? spør Tronstad.

- Eller novelleslam? Tenk så lang kvelden ville ha blitt dersom man skulle ha en romanslam, ler Berget. - Nei, det er nok visse ting det fortsatt er best å overlate til forlagene.

frank.lande@aftenposten.no

Kristin Berget

31 år

Debuterte i august med diktsamlingen «Loosing Louise» på Cappelen.

Rammen for boken er Louise og C, som er på reise i ørkenen. Boken forsøker å undersøke en del spørsmål omkring språk og identitet, blant annet hvordan man kan navngi, hvordan et språk oppstår og hvem man blir i møte med en annens språk.

Tyra Teodora Tronstad

35 år

Debuterer denne uken med diktsamlingen «Mandag morgen står de døde i kø» på Aschehoug.

Boken handler om sorg og ikke-sorg, i den forstand at døden ikke er noe trist når den er noe praktisk. Som for eksempel for en person som jobber i et begravelsesbyrå. Tronstad har selv hatt en slik jobb.

Bildetekst: Debutanter. Kristin Berget (t.v.) og Tyra Teodora Tronstad synes ikke man skal måle poesiens verdi ut ifra antall solgte bøker. Dikt lever også på nettet, i poesislams og på poesifestivaler.

©Aftenposten

Anonymous said...

If you suffer from hair loss, hair implants may be one way to help you.
[url=http://www.hair-restoration-surgery.com/]hair transplant cost[/url]